XÀTIVA PRESENTA EL SEU NOU MODEL DE CIUTAT

Amb el lema “X-Xàtiva, Fem que el cor bategue”el consistori presenta els eixos clau de la seua estratègia per un nou model urbà.

Xàtiva 5 de febrer de 2016.- L’Ajuntament ha presentat els eixos fonamentals del nou model de ciutat en el qual treballa. El projecte és la base de l’Estratègia de Desenvolupament Urbà Sostenible (DUSI). Una iniciativa impulsada per la Unió Europea per propiciar la regeneració de ciutats i que, en el cas de Xàtiva, suposaria una inversió de 5 milions d’euros.

Aquest projecte, coordinat des de les regidories de Patrimoni i Urbanisme, pretén fer de Xàtiva una ciutat més intel·ligent, sostenible i integradora capaç d’atraure més turisme i de més qualitat. Segons Roger Cerdá, alcalde de Xàtiva, “l’estratègia DUSI suposa un canvi de model respecte a com s’ha plantejat el desenvolupament de la ciutat als darrers 20 anys. Hem de començar a valorar adequadament que tenim un gran potencial i un projecte il·lusionant al centre històric. Es tracta de mirar cap endins i engegar aquest canvi, no només en la qüestió urbanística, sinó també en l’esfera social, de promoció econòmica, de serveis i de cultura”.

Davall el lema “X-Xàtiva (“Per Xàtiva”). Fem que el cor bategue” s’han dissenyat 6 línies d’actuació fins el 2025. Com ha assenyalat Cristina Suñer, regidora d’Urbanisme, “Aquesta iniciativa té el focus en la recuperació del nucli antic perquè considerem que és fonamental que el cor de la nostra ciutat torne a bategar. Per fer-ho hem de treballar la valorització del patrimoni, la cultura i la tradició entre els veïns i visitants i, evidentment tot això lligat amb el foment d’un turisme de qualitat que dinamitze el centre”.

En la mateixa línia, el regidor de Patrimoni, Jordi Estellés, ha destacat tot el treball previ: “Mitjançant un procés participatiu dut a terme recentment i un estudi sociològic per conéixer en quin estat es troba el centre històric, arribem a la conclusió que el nucli antic ha estat la zona més castigada social i econòmicament. Apostem per recuperar els espais més emblemàtics de la ciutat, per reactivar-los com a zona residencial i com a atractiu turístic”

La primera de les Línies d’actuació és obrir la Casa Artigues (Botica Central) com a “Unitat de Reactivació del Centre Històric”. És a dir, crear una oficina que, en una primera fase, gestione totes les intervencions en matèria de comerç, integració social i normativa al nucli antic i que després siga un punt d’atracció d’inversions i coworking.

Un altre dels punts claus del projecte presentat pel nou equip de govern és la zona del Mercat. Aquesta línia d’actuació contempla: l’elaboració del pla especial del nucli antic; la intervenció estratègica a la plaça del mercat i a les instal·lacions del mateix; l’adequació d’enllumenat, voreres, etc. als carrers del voltant (botigues, etc.); la implantació del segell d’eficiència energètica als edificis públics de l’àrea; l’habilitació de la plaça de la Seu per a espectacles i la intervenció sobre l’edifici del sindicat per pal·liar l’impacte visual. “De moment hem establert on volem actuar perquè tenim informes que ens indiquen que aquesta zona és la més necessitada, però ara s’obri un llarg camí per decidir entre tots com intervenim. És a dir, tenim clar que cal actuar sobre l’edifici del sindicat però ara hem de decidir com. Si fem un jardí vertical, implementem pantalles interactives o espills, fem un gran mural…això ho decidirem entre tots”, ha dit Cristina Suñer.

La tercera de les línies i una de les prioritàries és la de la Mobilitat. En este sentit des del consistori s’està dissenyant un Pla Global de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) amb un ordre marcat de preferències: primer les persones i les bicis, després el transport públic, i per últim els vehicles privats.

El nou model de ciutat presentat també incideix en el foment de la connectivitat i la participació. D’esta manera s’han establert 3 àrees d’actuació a llarg termini: el foment de l’smart city, la millora progressiva dels canals de participació; la creació d’una plataforma intel·ligent per al turisme i l’habilitació de canals online per rebre les aportacions de la ciutadania a l’Estratègia DUSI. “Serà un procés lent, però ens permetrà començar a treballar per recuperar la Xàtiva que ens diferencia d’altres ciutats”, ha assenyalat el regidor de Patrimoni.

La quinta de les línies en la qual es treballa és la intervenció a espais públics per a la conscienciació ciutadana en sostenibilitat, medi ambient, identitat i altres aspectes socials. Es farà a través de museus-jardins interactius i itinerants per a la ciutadania.

En definitiva, ha assenyalat Cerdà, fem una aposta decidida per un model de ciutat que pose en valor allò que ens diferència i ens fa singulars. És un projecte global que abasta la rehabilitació però també l’economia, l’habitatge, els espais públics, el comerç o la implantació de professionals liberals, combinant tots els usos del nucli antic per canviar el paradigma de funcionament com a ciutat”.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

Descarrega la notícia

ESTRATÈGIA DUSI

TAMBÉ ET POT AGRADAR ...