Xàtiva albergarà una gran exposició antològica d’Artur Heras que repassa 50 anys de producció artística
“Sura com el desig i el destí en la memòria” ocuparà el Museu de Belles Arts de la Casa de l’Ensenyança, la capella de l’Hospital Reial, el convent de Sant Domènec i el Palau de l’Ardiaca
Xàtiva, 11 de març de 2019.- Aquest matí s’ha donat a conèixer la gran exposició que, sota el lema “Sura com el desig i el destí en la memòria”, recollirà la mostra de 50 anys de producció artística del pintor xativí Artur Heras. Una exposició comissariada per Toni Martínez que ocuparà el Museu de Belles Arts de la Casa de l’Ensenyança, la capella de l’Hospital Reial, el convent de Sant Domènec i el Palau de l’Ardiaca, des del 29 de març al 29 de maig de 2019.
L’artista ha comparegut hui en roda de premsa, acompanyat pel regidor de Cultura, Jordi Estellés i per l’alcalde Roger Cerdà, per tal d’avançar els continguts d’una exposició antològica que inclou algunes peces inèdites i en la qual l’artista ha estat treballant durant els darrers 15 mesos, tal com ha desvetllat el regidor Estellés. Per a Estellés, “estem davant d’una exposició important i una de les més destacades de les que s’han celebrat a la ciutat en els darrers anys. El fet d’ocupar quatre espais expositius dóna idea de la magnitud de l’esdeveniment”.
Per la seua banda, l’alcalde Roger Cerdà ha mostrat la seua alegria perquè Xàtiva albergue aquesta exposició, que ha qualificat com a “un homenatge de la seua ciutat natal” i un intent de potenciar culturalment i turística Xàtiva amb un recorregut per indrets poc coneguts, en al·lusió a la capella de l’Hospital i al Palau de l’Ardiaca. L’alcalde, després d’agrair la col·laboració de la presidència de la Generalitat Valenciana, ha manifestat que “si per alguna cosa ens han de conèixer, és per la nostra vinculació al món de l’art i la cultura”.
La mostra divideix el seu contingut en quatre espais significatius del patrimoni històric artístic de Xàtiva. Fins i tot, alguns d’ells -Palau de l’Ardiaca i Capella de l’Assumpció a l’Hospital- s’estrenen com a espai expositiu, el que confereix un especial repte tècnic a l’exposició. Tal com ha explicat Heras, l’exposició estableix “una relació entre uns contenidors que són un luxe, des del punt de vista de l’arquitectura, amb l’obra”.
La Casa de l’Ensenyança acollirà la mostra Origen, amb peces al·lusives al “paisatge i paisanatge”, en paraules de l’artista, d’aquella ciutat de fa 50 anys, on s’inclouen referències als seus inicis, com ara una petita aquarel·la que va pintar sent un xiquet o altres representacions de personatges que visqueren a l’entorn del carrer Ànimes, on Heras va nàixer allà per l’any 1945 i on va romandre fins a 1957, quan es va traslladar a València amb els seus pares.
Al convent de Sant Domènec, es mostrarà Memòria, un recull d’obres de gran format que repassen algunes imatges recurrents en la llarga trajectòria d’Heras, amb una pluralitat de formes, formats i materials que respon a la seua passió creativa i curiositat intel·lectual. Per a Heras, aquest grup d’obres és “el més important en quant a format i qualitat” de l’exposició i prové, en gran mesura, d’una exposició de fa dos anys a la Nau de la Universitat de València. Per a Artur Heras, “no és que un quadre menut no puga fascinar a l’espectador, però no t’envol com una pintura gran”. L’artista reconeix que les peces que s’exposaran a Sant Domènec “guarden una relació amb l’arquitectura: cal utilitzar una escenografia com era la pintura en eixa època”.
La capella de l’Assumpció a l’Hospital Reial es transformarà en un homenatge a Alfons Roig, mestre i amic de l’artista, qui segons Heras “va simbolitzar tota una cultura de l’art contemporani”. La mostra L’amic contindrà obres relacionades amb Alfons Roig, el seu magisteri artístic i la seua vinculació amb l’ermita de Llutxent.
Finalment, el Palau de l’Ardiaca, definit per Heras com “un budell de la ciutat que ningú sap que això hi està”, albergarà la mostra RibHeras, un tribut d’un artista xativí a un altre com és Josep de Ribera l’Espanyoleto, mestre xativí del Barroc. En aquest punt, Heras ha comparat la ciutat amb el seu màxim exponent artístic: “El Palau de l’Ardiaca està molt ocult, tant ocult com està Ribera. Per què està ocult Ribera? No ho sé. Deixe la resposta en l’aire” ha dit Heras, qui ha continuat afirmant que “Xàtiva té un potencial enorme en quant a arquitectura i història. Li passa com a Ribera: és molt coneguda però està oculta”. Per al pintor, l’exposició planteja un recorregut per la ciutat que no defraudarà ningú.
El catàleg de l’exposició compta amb un text de l’escriptor Toni Cucarella “que rememora i lliga el món de la infantessa amb l’expressió pictòrica”, tal com ha dit el comissari de l’exposició, Toni Martínez.