La Junta de Seguretat de Xàtiva reafirma la davallada de les xifres de delinqüència a la ciuta Les denúncies han descendit prop d’un 30% en el primer quadrimestre de 2026, mentre que els robatoris en xalets i les ocupacions s’han reduït al voltant d’un 40%
L’eficiència policial a Xàtiva se situa al voltant del 60%, molt per damunt de la mitjana nacional
Xàtiva, 28 de maig de 2026 – Xàtiva ha celebrat este matí una nova Junta Local de Seguretat amb la presència de l’alcalde de la ciutat, Roger Cerdà; el subdelegat del Govern a València José Rodríguez Jurado; la regidora de Seguretat Ciutadana Xelo Angulo; i representants de la Policia Local, la Policia Nacional, la Guàrdia Civil i la resta de cossos i forces de seguretat.
La reunió ha servit per a posar en valor el treball coordinat que s’està desenvolupant al municipi en matèria de seguretat ciutadana, així com per a analitzar l’evolució de les dades corresponents als primers mesos de l’any.
Entre les conclusions més destacades figura la reducció de les denúncies en el darrer quadrimestre en un percentatge pròxim al 30%, així com la disminució significativa dels delictes patrimonials, especialment en zones residencials i disseminats.
En concret, els robatoris en xalets i les ocupacions han descendit al voltant d’un 40% respecte al mateix període de l’any anterior, unes dades que des de la Junta Local de Seguretat s’han relacionat directament amb l’increment de la vigilància preventiva i amb la major coordinació entre els diferents cossos policials.
Precisament, un dels aspectes més valorats durant la reunió ha sigut l’augment de les actuacions policials desenvolupades per la Policia Local, especialment en les zones de Bixquert i disseminats, on la vigilància preventiva s’ha incrementat de manera notable augmentant en un 61%.
A més, Xàtiva registra actualment una eficiència policial pròxima al 60%, una xifra molt superior a la mitjana habitual, situada al voltant del 45%, fet que evidencia l’eficàcia de les actuacions policials i la capacitat de resposta dels cossos de seguretat que operen al municipi.
«Les xifres d’efectivitat policial i d’eficiència han superat el 60%, el que vol dir que estem molt per damunt de la mitjana a nivell estatal i també a nivell valencià, i al mateix temps hi ha treball coordinat entre Policia Nacional, Guàrdia Civil i Policia Local que està fent que les xifres de delinqüència a la nostra ciutat siguen positives, siguen millors que les d’altres anys, i que, evidentment, evidencia un bon treball per part de tots ells», ha remarcat l’alcalde de Xàtiva Roger Cerdà.
Pel que fa a les dades concretes, al nucli urbà s’ha produït una reducció significativa dels robatoris en habitatges, que han passat de 16 a 9 casos, així com dels robatoris a l’interior de vehicles, que descendeixen d’11 a 4. També els furts han experimentat una baixada important, passant de 17 a 9 incidències.
Durant la sessió també s’ha aprovat i signat el nou Pla Local de Seguretat entre la Guàrdia Civil i l’Ajuntament de Xàtiva, amb l’objectiu de continuar millorant la coordinació entre administracions i reforçar l’eficàcia dels dispositius conjunts. A més, s’ha formalitzat el protocol operatiu de col·laboració entre la Policia Nacional i la Policia Local per a la protecció i seguiment de víctimes de violència de gènere.
Per la seua banda, des de la regidoria de Seguretat Ciutadana Xelo Angulo ha agraït «la gran coordinació i l’esforç i el treball de tota la nostra Policia Local, que amb gran eficàcia en aquest treball conjunt i coordinat amb la Policia Nacional i amb la Guàrdia Civil està donant-nos resultats molt positius, amb un gran descens de l’índex de criminalitat en totes les tipologies i una gran eficàcia en els fets esclarits de més del 60%». Angulo ha posat l’accent en què «presència constant, controls, dispositius coordinats, càmeres i col·laboració ciutadana estan sent els elements clau per millorar la situació de seguretat i convivència a la nostra ciutat».
Alercops: una ferramenta directa de comunicació amb la ciutadania
Durant la Junta Local de Seguretat també s’ha incidit en la importància de ferramentes tecnològiques com Alercops, una aplicació mòbil gratuïta que permet a la ciutadania contactar de manera directa i immediata amb els cossos i forces de seguretat davant qualsevol emergència o situació de risc.
L’aplicació possibilita enviar alertes geolocalitzades, comunicar incidents en temps real i facilitar una resposta més ràpida per part dels serveis policials. A més, incorpora funcionalitats específiques per a col·lectius vulnerables i per a situacions de violència de gènere, millorant així la protecció i l’atenció a les víctimes. Des de l’Ajuntament de Xàtiva s’ha animat a la ciutadania a descarregar i utilitzar esta ferramenta com un recurs útil per a reforçar la seguretat i la col·laboració ciutadana.

